OM en Gerechten Ontevreden over Postbestelling door PostNL (TNT Post)

2015/10/24 in Uncategorized

– rechtbankverslaggever –      (art. 3036)

PostNL (TNT Post) heeft in de ogen van veel klanten in de laatste jaren aan betrouwbaarheid en kwaliteit moeten inleveren. Klanten kennen diverse voorbeelden van post-bestellers die moedwillig poststukken aan het begin of juist het einde van de straat bij “buren” in de brievenbus gooiden. Aangetekende stukken waarbij men niet meer aanbelde maar meteen een niet-thuis-bericht door de brievenbus gooide. Of leegstaande huizen waar ook “per ongeluk” post van buren werd bezorgd. De Belastingdienst of het CJIB legt bewijslast voor niet ontvangen van poststukken gewoon bij de ontvanger. Boetes voor niet tijdig reageren of niet tijdig betalen worden zonder pardon opgelegd. Alles gebaseerd op de “oude aanname” dat alles bezorgd werd, en alles binnen ten hoogste 2 werkdagen.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft deze ontevredenheid vertaald naar het zelf opzetten van een koeriersdienst. Het OM is de coördinerend opdrachtgever die ervoor moet zorgen dat rechterlijke brieven op tijd worden bezorgd. Het gaat bijvoorbeeld om post voor mensen die op een rechtszitting worden verwacht.

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat deze dienst ook nog problemen met het kwaliteitspeil heeft. We nodigen lezers uit om te laten weten of zij goede of slechte ervaringen hebben met de eigen post-dienst. Hebben de gerechten en het OM hun doel wel bereikt? Betere postbestelling?

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

Skip to toolbar